Od roku 1999 MŠ Zvoneček úspěšně pracuje v akreditovaném vzdělávacím programu Začít spolu. Tento program nabízí dostatek podnětů k aktivnímu rozvoji dětí s respektováním různých potřeb a možností dětí. Vzdělávání je založeno na bohaté a pestré vzdělávací nabídce, na individuální volbě a aktivní účasti dítěte při vzdělávání.
Hlavním cílem programu Začít spolu je dosáhnout vysokého stupně samostatnosti dítěte. Program Začít spolu usiluje o to, aby učení bylo pro děti zábavné, propojené s realitou běžného života. Program vede děti k tomu, aby se dokázaly samostatně rozhodnout a za své rozhodnutí nesly odpovědnost. Důraz klade na individuální přístup ke každému dítěti, který je umožněn rozvíjením znalostí, dovedností a schopností dítěte prostřednictvím plánované činnosti v malých skupinkách - v centrech aktivit. Prostřednictvím center se k dětem dostává pestrá nabídka vzdělávacích činností. Velký důraz klade program na účast rodiny ve výchově a vzdělávání dítěte, kteří mají kdykoli přístup do třídy i na školní zahradu a jsou vítáni na všech akcích školy.
Program Začít spolu posiluje u dětí fyzický vývoj, sociálně emocionální vývoj i intelektový vývoj. MŠ Zvoneček je tímto programem charakteristická a jistě významně přispěl k dobré pověsti školy.
Program Začít spolu svou filozofií, svými principy, zásadami a cíli přispívá k naplňování preventivního programu, podporuje zdraví a vede ke zdravému životnímu stylu, přispívá k prevenci sociálně patologických jevů.
Hlavní cíle v kompetencích dítěte
- vnímat změny, přijímat je, aktivně se s nimi vyrovnávat
- učit se kriticky myslet, rozpoznávat a řešit problémy
- možnost volby, nést za ni odpovědnost
- být tvůrčí a mít představivost
- sdílet zájem a odpovědnost vůči společnosti
- vytváření sociálních dovedností
- vytvářet zdravé životní návyky a postoje
Metody a formy v programu Začít spolu
Denní režim je dostatečně pružný, s vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit, má vyvážený poměr aktivit a klidových činností, střídají se činnosti frontální, skupinové i individuální. Dětem je nabízena forma učení kooperativního, situačního i prožitkového, zkoumání, bádání a experimentování. Důraz je kladen na sociální učení a práci s emocemi.
Denní režim v programu Začít spolu
1. Ranní hry a činnosti
Probíhají dle vlastní volby dětí ve všech centrech aktivit k danému tématu nebo podle vlastního výběru. Děti jsou podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování. Po ukončení hry jsou vedeny k samostatnému úklidu. Těchto her a činností se mohou kdykoliv zúčastnit rodiče a být při nich dítěti partnerem nebo pozorovatelem. v této době je dětem k dispozici průběžná svačinka.
2. Ranní kruh
Cílem ranního kruhu je vést děti ke vzájemnému sdílení, naslouchání, seznámení dětí s tématem dne a motivace k činnostem v centrech aktivit, logopedické preventivní chvilky apod. Předmětem sdílení může být řešení problémů, které vyvstanou při společných činnostech, slabé i silné stránky kolektivu, pocity a dojmy ze společných prožitků, ale i vyprávění zážitků.
3. Tělovýchovná chvilka
Základním posláním je zdravotní prospěšnost, společenské vyžití v rámci kolektivu
a psychické uvolnění. Přiměřený intenzívní tělesný pohyb je zaměřován na všechny svalové skupiny, rozvíjí smysl pro vnímání, chápání, reprodukci a tvorbu rytmu. Umožňuje psychickou relaxaci. Obvykle zahrnuje rušnou část (rozehřátí organizmu), průpravnou část (protažení, posilování různých částí těla, zdravotní cvičení) a relaxaci. Nedílnou součástí jsou vhodně zařazené pohybové či relaxační hry.
4. Hry a činnosti v centrech aktivit
Děti si z dané vzdělávací nabídky samostatně volí činnosti a hry v CA (centrech aktivit), učitelky působí v roli průvodce, podporují děti v samostatném tvoření. Práce v CA podporuje radost ze hry, činnosti a učení, umožňuje prožít pocit spokojenosti z úspěchu a rozvíjí děti ve všech oblastech vývoje osobnosti. Je respektováno individuální pracovní tempo každého dítěte. Děti jsou vedeny k udržování pořádku v CA a úklidu po ukončení činnosti.
5. Hodnotící kruh
Hodnotící kruh zakončuje práci v CA. Vede k počátkům sebehodnocení dítěte. Dítě hodnotí svůj výkon, svoje prožitky a pocity a za podpory formativního hodnocení učitelky hledá cestu jak být lepší. Hodnotící kruh je důležitým prvkem sebereflexe, rozvoje slovní zásoby a souvislého vyjadřování, kultivují se zde sociální vztahy a podporuje zdravé sebevědomí.
6. Pobyt venku
Pobyt venku slouží k tělovýchovným aktivitám především spontánního charakteru, k poznávání přírody a okolí MŠ, k bádání a experimentování, k tvorbě sociálních kompetencí dítěte. Činnosti mohou být spojené s týdenním tématem, nebo mohou být součástí různých projektů.
7. Společné stolování, hygiena
Děti jsou vedeny k sebeobsluze a samostatnosti. Polévku i druhé jídlo si samy servírují. Nejsou nuceni do jídla. Jedí vlastním tempem, určují si velikost porcí. Učitelka navozuje atmosféru klidu a pohody. Motivuje děti k ochutnávání nových jídel. Společné stravování přispívá sociální a kulturní zkušenosti dítěte.
8. Odpočinek po obědě
Odpočinek na lůžku po obědě umožňuje dětem zrelaxovat, případně usnout, a odreagovat se od denních činností poslechem čtené pohádky. Dětem, které neusnou jsou nabízeny alternativní klidové činnosti.
9. Odpolední hry a činnosti
Odpolední program je závislí na počasí. Děti se mohou samostatně rozhodnout, ve kterém CA budou pracovat, mohou si volit hry a činnosti podle vlastního zájmu ve třídě i v herně. Rodiče opět mohou kdykoliv vejít do třídy a být dítěti partnerem ve hře a jejím ukončování. Při příznivém počasí je vždy upřednostňován pobyt na školní zahradě.
Více na https://zacitspolu.eu/